Week 2: Cotopaxi y Puerto Quito - Reisverslag uit Puerto Quito, Ecuador van Ines Dumalin - WaarBenJij.nu Week 2: Cotopaxi y Puerto Quito - Reisverslag uit Puerto Quito, Ecuador van Ines Dumalin - WaarBenJij.nu

Week 2: Cotopaxi y Puerto Quito

Door: Ines Dumalin

Blijf op de hoogte en volg Ines

20 November 2014 | Ecuador, Puerto Quito

Zaterdag 15/11: Cotopaxi
Sta je dan netjes op tijd te wachten op je bus, komt ie weer niet op tijd. Ondertussen komen er nog mensen bij, dus we zijn met een groepje! Zwitsers, Duitsers, Amerikanen. Na een korte rit hebben we wel 1st wat ontbijt gegeten en dan opnieuw vertrokken met de bus naar de Cotopaxi. We stoppen op de parking en vanaf daar gaan we te voet verder. Het is maar een uurtje wandelen tot aan de gletsjer, zegt onze gids. Uh, neen :) Het zag er zo gemakkelijk uit, maar het was echt moeilijk. Na 10min stonden we allemaal te hijgen :D We hadden wel geluk met het weer: geen regen en geen sneeuw! A perfect view!! Maar oh zo vermoeiend! We zijn gestopt in het basiskamp en dan vertrekken we naar de gletsjer. Prachtig gewoon!! Maar na 15min wachten, voel ik mijn hoofd en ben ik samen met de rest naar beneden gegaan. Was een leuk zicht om elkaar van de berg te zien glijden en welke kreten we uitsloegen :) (als je verkeerd viel, lag je helemaal van de berg!) En je zou denken, afdalen is zo veel makkelijker. Neen, echt niet! Amai mijn kont en mijn billen! Pijn! Daarna mochten je de rest van de berg afdalen met de mountainbike, maar 1st mochten alleen de mensen met ervaring. Een beetje verder heb ik meegedaan. Ewel ik zal nooit meer klagen dat de straten in Brugge slecht zijn :D Grote kiezelstenen, putten en afdalen! Maar het was zo plezant!! Na de mountainbikerit wordt de hoofdpijn erger en krijg ik migraine :( Na 3 dafalgans nog niets verminderd, en heb je in je hostal ook nog es alleen maar ijskoudwater... brrrr!

Zondag 16/11: Puerto Quito
Zondagmorgen wil ik vertrekken, maar wordt van straat geplukt door de politie, omdat ik met mijn backpack rondliep en dit is blijkbaar zo gevaarlijk?! Dus zak achterlaten in hostel, dan naar Eline gegaan die 2 blokken verder wachtte (onder begeleiding van iemand van mijn hostal) Dan werden we alleen gelaten en moesten we terug naar mijn hostal stappen om mijn backpack te halen. Ksnap niet echt het probleem, want nu liepen we ook alleen, en Eline had ook haar backpack bij. Maar soit! Het was wel spannend :)
Dan taxi genomen, ticket gekocht en ons vlug gehaast naar onze bus. 4u op een bus gezeten die geen rekening houdt met zijn snelheid, met het feit dat zijn deur nog altijd openstaat, gewoon allemaal auto's voorbij steekt. En dit terwijl je weet dat als ie zijn stuur rechtsom gooit, we beneden in een ravijn liggen. Oh twas echt wel spannend!! Ze roepen niet om waar we waren, zoek het maar zelf uit. Kwas blij dat ik wist welke stadjes we gingen passeren. Zo hadden we toch een idee waar we ongeveer zaten. Maar ondanks het rijgedrag van onze chauffeur, hadden we zo'n prachtig uitzicht!! 4u gewoon naar buiten gekeken!
Eindelijk toegekomen, moesten we nog even doorwandelen tot het politiebureau en daar kwamen we al onze gastvrouw tegen: Luz. Zij zorgt voor ons eten. Dan zijn we met een soort van veetruck uit de stad gereden richting onze finca. We hebben heel de rit recht blijven staan om te genieten van het uitzicht!! Was wel grappig hoe de mensen naar ons keken :)
En wat was ik blij dat Eline mee was, anders zat ik daar echt helemaal alleen!
Onze hut is helemaal gemaakt uit een soort van bamboe. Omdat we maar met 2 zijn, liggen we elk in een aparte kamer. En Luz slaapt in een kamer naast ons. En we hebben een klamboe boven ons bed!!
Rond 18u doen we es een verkenningstochtje door onze tuin en komen we Darwin tegen. Hij woont op de finca, maar in een hutje apart. Daarna een super lekkere pasta gegeten! Wij hebben heel de maaltijd door met grote ogen gekeken naar al de insecten die we zagen en al die geluiden die we hoorden. We vonden een gigantische slak op een boom naast ons! Luz en Darwin waren heel blij dat wij zo geïnteresseerd waren in alles! Darwin heeft ons dan op een nachtelijke insectentocht getrakteerd. Zo leuk!! We hebben een buidelrat gezien in een boom! En kikkers. En een reuzespin!!! Brrrr
Dan tijd om te slapen. Nu, we hadden nog niet zoveel insecten gezien. En we kenden onze kamer nog niet, dus we moesten het licht wel aansteken. Maar wat er dan allemaal rondvloog! Kweet niet wat, maar ze vlogen gewoon constant tegen me. Heb onmiddelijk het licht uitgedaan en onder mijn klamboe gekropen. Maar helaas, ik had een verstekeling. Ik weet niet welk beest het was, maar hij werkte serieus op mijn systeem met zijn gezoem en ie wilde niet weggaan, dus heb ik hem na een halfuur vermorzeld met mijn kousen :) Nog een paar insecten die bleven botsen tegen mijn klamboe. Maar dit hield uiteindelijk op. Alleen heb ik heel de nacht iets horen krassen aan mijn muur. En het is erg, maar ik moest heel de tijd aan Feddy Krueger denken :)

Maandag 17/11:
Goed geslapen! 's Morgens een frisse douche genomen (want het is bergwater, dus geen warm water).
Na ons ontbijt, hebben we een toer door onze finca gedaan met Louis, de man van Luz. Hij heeft ons veel verteld over de planten en insecten. Daarna hebben we zelf chocolademelk gemaakt met Luz. 1st moesten we de cacaovrucht opensnijden en het vruchtvlees verwijderen van de zaden. Daarna laat je de zaden drogen. Vervolgens bak je ze in een pan zwart, zodat je de zaden kan pelen. Je ruikt al chocolade! Dan worden de zaden door een maalmachine gedaan en krijgen we cacaoschilfers. Die schilfers mengen we samen met melk en suiker en laten we dan doorkoken. En voila, je hebt chocolademelk!!
Nog wat tijd over om spaans te oefenen.
Lunch en dan de bus nemen naar one school. Onze leerkracht heet Deyber. Hij geeft eerst 2u les in de school en dan voert hij ons terug naar de finca en geeft hij daar nog 2u les. Zijn auto is ook een truck. Dus we moesten in de laadbak zitten! Super plezant! Wel jammer dat we 's middags les hebben, want khad niet zoveel fut meer :(
's Avonds nog wat gepraat met Luz en Darwin. Daarna ging Luz naar huis. Waarschijnlijk omdat ze merkte dat wij dat wel alleen aan konden. Want normaal moest ze er blijven. Maar natuurlijk, als er een dikke vette spin in mijn kamer zit, heb ik een probleem. Want Darwin zei dat hij mij niet komt helpen!!
Tweede nacht ging veel beter. Alleen zat er al een kever te wachten op mij, onder mijn klamboe. Maar ik was te moe (en een kever doet ook niets :D ) en ben gewoon in slaap gevallen.

Dinsdag 18/11
Mijn bedgenoot was 's morgens verdwenen :) En geen spinnen!!
Vandaag opnieuw een bezoek gebracht aan een finca, die van onze buren. De eigenaar noemt Guillermo. Een hele vriendelijke vint! Hier ook veel cacao, veel verschillende bloemen, vruchten (mandarijnen, sinaasappel, bananen,...) Dan nam hij een vrucht en met het rode sap dat erin zat, tekende hij op ons gezicht. (Indiaantje spelen in het regenwoud :p)
Na de rondleiding en al de uitleg, krijgen we nog een kom met fruit en het gastenboek om iets in te schrijven.
Dan terug gewandeld naar de finca. Opnieuw super lekker eten! (Je zal me kunnen rollen over de grond als ik terug in België ben :D)
En dan opnieuw spaanse les: nu wordt het echt wel moeilijk. Al die werkwoorden ( en ze hebben er veel!!), die vervoegingen. Deyber legt ook alles zo snel uit. Als avondeten, hadden we soep met popcorn. Inderdaad met popcorn (wel zoute)! En natuurlijk nog aard, kaas en broccoli.

Woensdag 19/11
Deze morgen zijn we naar een waterval gegaan. 1st een rit met de bus en dan een wandeling van ongeveer 30-40min. Maar wat een weg die we moesten volgen! Berg op, berg af, modderig, nergens waar je je aan vast kon houden, en juist naast je een afgrond! Paar keer uitgesloren maar gelukkig nooit gevallen :D Maar de tocht was het waard om de waterval te zien! Hij was wel klein, maar zo tof om midden in het woud te zwemmen onder een waterval. En het water was ijskoud! Maar zo zalig met die warmte :) We mochten ook van de waterval springen, maar vond het wat te riskant, zeker toen hij nog zei dat je daar en daar niet mag vallen, want daar liggen er rotsen. Dus ben ik naar beneden geklommen langs de waterval! Was ook wel spannend!
Dan weer heel die tocht terug. Pfft... en dan geen bus vinden die ons terug kan brengen naar tstad. Maar na 30 min vinden we toch eentje. Na de busrit hebben we samen met Louis een typische ecuadoriaanse maaltijd gegeten in tstad. Soep met verschillende groenten, aardappelen en restjes vlees. Daarna rijst, patacones, kip en banaan. Na de lunch zijn we meegegaan met Louis naar zijn huis. Hebben we zijn familie ontmoet. En zelfs zijn mama! Daarna met Deyber terug naar de finca gereden en spaanse les gehad. Na 2u kwam er een andere leerling bij Cristof. Zijn spaans was zo goed, dat wij ons zo dom voelden. En we waren al zo moe... Onmiddelijk na de les een frisse douche genomen! En dan een super lekkere pasta gegeten. Samen met Eline Monopoly in het spaans gespeeld.

Donderdag 20/11
Opnieuw vroeg wakker. Maar het is zo tof om gewoon buiten te zitten, de zon te zien op komen en de vogels horen fluiten. En een kolibri die naast je komt vliegen! Deze morgen maken we een armband en een houten ring van de palmanoot.
We komen toe op school en zegt Deyber leuk, omdat we het moeilojl vinden de les, gaan we wat oefenen. En met wie kan je beter je spaans oefenen, dan met al de leerkrachten van de school?!!! Man man... Deyber spreekt langzaam en articuleert, maar sommige van die leerkrachten spreken met een dikke tong, binnensmond. Maar we kregen dan wel complimenten, dat we na 2 weken spaanse les, wel al goed spaans verstaan en kunnen antwoorden. We hadden niet echt veel zin de volgende 2u in de finca. Dus vroegen we aan Deyber of het mogelijk was om naar tstad te rijden, omdat we een paar dingen nodig hadden :) Heel de laadbak zat vol met lln die meegingen naar tstad. Dan nog 1u les :( Opnieuw grammatica... En kben me vergeten in te smoeten met deet :) Mijn 1ste beten. Gelukkig maar een stuk of 7. Daarna fiësta, want Luz was opnieuw weg, dus hadden wij de finca voor ons alleen :) Muziek, spelletjes, tequila, bier, chips, meer hadden wij niet nodig om ons te amuseren :D

Vrijdag 21/11
's Morgens klaar om te vertrekken, maar Darwin is te laat. Soit, we beginnen met wat vertraging aan onze mountainbike toer op deze ohzo gezellige weggetjes! Het is gewoon een zandweg vol met keien en slijk. Bergje op, bergje af en kijk je naast je, dan zie je als je nu iets verkeerd doet, lig val je in een afgrond. Heb dus eigenlijk niet zoveel van de omgeving gezien, behalve de grond :D
Dan arriveren we bij onze kayaks. Niet hetzelfde als onze kayaks. Zowel de boot als de peddels. We gaan op rio blanco en rio verde. 1st moesten we tonen dat we wel goed konden peddelen en goed zaten op onze kayak, want er was een sterke stroming. Maar echt heftig was het niet. Vond dat wel jammer. Maar gewoon daar al kayakken en dan zwemmen. Zalig!! Dan terug met onze fietsen naar de kayakhut voor onze rugzakken. Man, mijn poep deed zeer!!
Dan hebben we ons moeten haasten. In 45 min douchen, eten en bus halen. Komt ie natuurlijk niet af, dan maar met de motortaxi. We zijn te laat op school, maar is niet zo erg. Opnieuw moeten we praten met de andere leerkrachten. Deze keer hadden ze zoveel leute met ons en wij waren niet mee waarom. Tot dat zij ons vertelden hoe je een hangover in tspaans zegt ( chuchaqui) en dan hadden wij de slappe lach en wisten zij niet waarom :D en het duurde efkes voor we er uit geraakten :) Dan terug naar de finca voor laatste les spaans van deze week.
FINITO!! WEEKEND!!
Na het avondeten zijn we met Darwin naar tstad gegaan met een taxi. 1st 1u30 moeten wachten op een motortaxi, maar we zijn er toch geraakt. Eerst hebben we iets gedronken in een café, daarna zijn we naar de discotheek gegaan. Daar hebben we efkes moetel wennen aan hun dansstijl. Het was alsof ze seks hadden, maar met kleren aan. Echt waar, ze stonden daar gewoon te springen tegen elkaar gelijk loopse honden! En bij de trage liedjes dansen ze dan weer helemaal normaal. Toen we naar huis wilden, vonden we geen taxi meer. Dus hebben we moeten wachten tot we iemand vonden die ons kon voeren. We zaten wel allemaal geplet in die auto, maar beter dit dan tot 6u te moeten wachten.

Zaterdag 22/11
We zijn veilig thuisgeraakt! Na een korte nacht, koffers gepakt, ontbeten en onze bus terug naar quito genomen. Heb een boodschap achtegelaten op ons bord in de finca :)
Heel de busrit gerust, we hebben ons gewoon vanachter gezet :)
Toegekomen in Quito, moest ik wat wennen aan de drukte opnieuw. Kvind Quito niet meer zo leuk :(

♡ Puerto Quito

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ines

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 3602

Voorgaande reizen:

07 November 2014 - 08 Januari 2015

República del Ecuador y Islas Galápagos

21 December 2013 - 28 December 2013

Ecuador

06 Juli 2012 - 13 Juli 2012

Türkiye

Landen bezocht: